Followers

Wednesday, June 6, 2012

resepi : ikan tiga rasa..

menu dinner tadi, makan dengan telur dadar campur mayonis, tomyam lunch tadi bersama sayur mayur masak sos tiram..

ini adalah resepi MIL...tengok dia masak ikan tiga rasa ni sangat ringkas..so bodek bodek la mintak resepi..hehe..actually tak perlu pun mintak resepi dari dia..dia akan cerita sendiri kalau kita tanya..so cepat cepat la kita ambik pen dan kertas..heh..dah banyak la resepi resepi yang di turunkan kat menantu dia nih..kagum dengan MIL..beliau sangat rajen memasak resepi resepi yang kadang kadang kita pun tak pernah makan masakan tu..




bahan bahan :-

@ ikan kerapu 
@ 1 biji tomato * 
@ 1/2 biji bawang besar di potong bulat
@ 1 inci halia *
@ 1 inci halia di hiris nipis (untuk menumis) 
@ 3 ulas bawang merah *
@ 2 ulas bawang merah di hiris nipis  (untuk menumis)
@ 2 ulas bawang putih *
@ 2 ulas bawang putih di hiris nipis (untuk menumis)
@ 4 tangkai cili padi *
@ carrot di potong dadu
@ timun di potong dadu
@ 4 sudu besar sos tiram *
@ 2 sudu besar sos cili *
@ 2 sudu besar sos tomato *
@ garam & gula

cara membuatnya :-

1. sediakan ikan..salut garam kunyit..percikkan tepung jagung..tak perlu salut..supaya ada crunchy2 sket..then, goreng...


2. kisar bahan bertanda *
3. tumis bawang merah dan bawang putih beserta halia sehingga naik bau.
4. tambah air dan masukkan bahan yang di kisar tadi. 
5. setelah agak mendidih, masukkan bawang besar, carrot & timun.
6. biarkan seketika sehingga bahan tersebut layu...err layu ke eh..hentam saja la..heh..
7. perasakan dengan garam dan gula
8. setelah siap masak, tuangkan ke atas ikan yang di goreng tadi..done !!

* kalau ada nenas kiub kiub tu baru cukup syarat..

2 comments:

IntaNBerliaN said...

mudh je ek.. lnkali leh try :-)

Gen2Merah said...

wahhh, meleleh.. awal pagi baca entri ni terus terasa lapar lak.. ehehe

Related Posts with Thumbnails